Alla inlägg under augusti 2014

Av Anne - 31 augusti 2014 12:46

Det blev visst ingen förkylning trots att jag igår efter att jag varit och handlat däckade när jag kom hem. Har liten känning i halsen, men inte så att det stör. En helg med vila och bra mat verkar vara dunderkuren :-)

Till frukost blev det keso med nektarin, kiwi och solroskärnor och min morgonboosterdrink till det, Gott och mättande.

Nu har jag swischat in i ugnen en form med broccoli, bönor av något slag, morot och gul squash toppat med flingsalt med chilismak. Gör en rejäl laddning så det räcker även till matlådor. Till lunch steker jag halloumi till och till middag blir det fläskytterfile.

Idag förutom att tar det lugnt så städar jag lite, tvättar och har en allmänt mysig dag. Längtar tills lilla kommer hem senare, saknar henne så.

Nästa vecka blir det träning! Men kommer köra ett soft pass här hemma, måste röra på mig lite och svettas ut lite baccilusker om jag nu har några. Det är en underbart vacker sensommardag så en svamptur i skogen vore härligt men får se hur det blir med det, klockan börjar helt plötsligt ticka iväg lite för fort.

Ser fram emot nästa söndag för då ska jag köra 1 månad med The Plan. Det är Annika Sjöö (förra tränaren i Let's dance) som "skolat om sig" och ny sysslar med hälsa och välmående. Hon och hennes gäng erbjuder en eller tre månader med deras program. Det kommer innefatta mat, träning och en mycket viktig sak nämlig mental träning. Upplägget annpassas efter mina mål, vad jag vill uppnå med träningen så inga kan åka snålskjuts på mitt schema för det är helt anpassat efter mig. Det var inte dyrt heller så varför inte köra en månad och få en liten kickstart och nya ideer angående maten då de kör mycket Paleo vilket jag kör nu förutom att jag äter mejeriprodukter nu. Ska bli intressant och fortsättning följer. Ni kan läsa hennes blogg på blogg.amelia.se

Nu ska jag gå och se hur mina grönsaker mår för magen knorrar högt nu.

Av Anne - 30 augusti 2014 08:50

Då är första veckan på jobbet avklarad efter semestern. Det har varit kul och lagom mycket att göra. Dessvärre har nästan alla chaufförer varit brölförkylda och igår natt vaknade jag med halsont och snorvattnet som rann, Tänkte att detta bådar inte gott men vägrar att bli sjuk. Jag har inte varit sjuk alls sedan jag började att träna och äta bra (njurstenen räknar jag inte ink). Imorse vaknade jag på tok för tidigt, vaknade av att jag låg och fnittrade :-) Mår i alla fall helt okej, visst nyser lite väl mycket men inga känningar i halsen.

I onsdags släpade jag med två kollegor till Friskis och svettis som har gratis träning här hela veckan. Vi körde styrketräning men då det var så mycket folk trots att vi var där kl 19.00 så fick man ta de maskiner som fanns lediga. Blev alltså ingen strukturerad träning men mest armar och axlar. Kul hade vi i alla fall och hoppas få med dem flera gånger.

I torsdags var jag på första föräldrarmötet. Lilla har ju börjat i 7an nere på stan. Det verkar vara bra lärare och redan på torsdag har vi första utvecklingssamtalet.

Igår efter jobbet så följde en kollega med mig till Västerås. Mitt företag (hela koncernen ca 500 pers) är bjudna till Västerås 20 sept på 20 års jubileumsfest. Då jag hade storrensning av kläder för någon vecka sedan så har jag nästan inga kläder kvar och speciellt inte finkläder. Det var riktigt roligt att prova kläder och att jag kunde prova samma storlekar som henne på vissa plagg var helt otroligt. Man inser inte att man gått ner i vikt förrän man provar storlekar man inte kunde ha förut. Visst kilon finns kvar att få bort men jag kände ändå enorm lycka. Jag hittade en klänning som jag aldrig skulle köpt förut. Skulle inte ha köpt klänning överhuvudtaget föresten, men nu gjorde jag det och det kändes bra.

Vi tog middag på Ikea och var inte hemma förrän kl 21.00 En mycket trevlig eftermiddag/kväll och det var bra att ha smakråd med sig, som dessutom är ärlig och jag kände mig trygg med. Det är inte lätt att stå där och prova kläder och visa alla sina skavanker, det sitter fortfarande så många negativa kroppsuppfattningar i huvudet och de kommer att ta år att jobba bort, men igår var ett steg på vägen. Tack snälla du!

Nu ligger jag i soffan, ser Nyhetsmorgon och äter frulle. Blir lite tvätt och städ idag samt träning av något slag även om den inte kommer att bli så intensiv då kroppen ändå inte är riktigt fit for fight.

Ha nu en riktigt härlig lördag.

Av Anne - 26 augusti 2014 19:00

Jisses så mätt jag är nu och kan vara det med gott samvete. Det blev vegetariskt idag! Igår när jag handlade hittade jag sojafärs i frysdisken så den påsen åkte med hem. Gjorde sötpotatis, squasch och morot i ugnen och stekte sojafärsen med soltorkade tomater. Till det en sallad på riven vitkål (köpt färdigriven i påse), tomat och sojabönor med lite olja och vitvinsvinäger. Allt toppades med Erik Lallerstedts mango-chilisås. Så gott det blev! Skulle jag göra köttfärssås av sojafärsen så skulle lilla inte märka att det var "fejk".

Gårdagen då? Jo började ju jobba efter semestern och det var kul. Härligt att träffa alla knäppa kollegor :-) Efter jobbet så hade två kollegor bestämt att jag skulle med och springa. Det är ett gäng som direkt efter jobbet på torsdagar springer en runda i anslutning till jobbet, men då jag ska på föräldrarmöte på torsdag så tog vi det igår istället. En runda på ca 3,5 km i regn, pölar med vatten och det gick ovanligt tungt igår. Skönt efteråt visserligen men jag gillar bara inte att bli blöt om fossingarna.

Efteråt åkte jag hem och bytte kläder och drog sedan till XXL i Västerås. Där köpte jag dessa godingar.

Pjäxor till längdåkningsskidor samt de jag nu ska ha dem till nämligen rullskidorna jag fått låna av "Frudin". Nu ska det bli åka av och längtar med skräckblandad förtjusning. Har ju som sagt bara åkt en gång förut och då gick det ju bra. Roligt var det i alla fall och alla är nybörjare i början.

Hade tänkt ta lite backträning idag i spåret jag har typ rakt över gatan, men jag är så mätt och vet inte om maten hinner sjunka innan mörkret faller. Kl 21.00 vill jag dessutom se andra delen av En svensk klassiker på svt 1. Idag handlar det om vansbro simningen och det är den grenen jag fruktar mest nästa år. Inte att simma 1500 m för det är inga problem, men kaoset, det "svarta vattnet", att någon ska simma över mig så jag får kallsup och drunknar. Okej ska inte överdriva men jag har respekt för den grenen helt enkelt. Men det gäller samma där som för de andra grenarna; trääääna!!

Köpte lite kvällslektyr idag också. Jag ger inte upp hoppet om att jag kan läsa mig i form :-)

Ha nu en härlig kväll!

Av Anne - 23 augusti 2014 17:31

Squats. Fast knäna ska peka rakt fram.

Utfall. Hatar dem och jag brukar hålla i gåstaven bakom nacken. Även denna bra för min usla balans. 10 på varje ben.

Av Anne - 23 augusti 2014 17:24

Godeftermiddag i regnrusket!

Igår blev jag tillfrågad av maratonkompisen utifall jag ville med till badhuset och simma. Kl 8.30 cyklade vi dit i lätt duggregn. Simmade i 45 min och hennes triathlonman granskade återigen min simning och gav positiv kritik. Han sa bl a att jag måste hålla ihop benen mer.. det gör jag väl sa jag... nehej du en hel lastbil kommer emellan där... Bara att göra om och göra rätt! Att det skulle vara så svårt att få till ett bra bröstsim, tror jag lugnar mig med att lära mig crawl. Efteråt gick vi och bubblade i relaxen fast utan bubblor :-) Sedan var det bara att cykla hem igen (blev totalt 15 km) och förbereda för lillas kalas på kvällen.

Idag har det inte hänt mycket. Vi åkte till "grannbyn" där det skulle vara ett springlopp. Vi var bara åskådare men då himlen bara blev mörkare och mörkare så for vi hem igen utan att hinna se vem som vann.

Jag tänkte visa vilka övningar jag gör när jag skriver att jag har hemmaträning. Dottern agerade modell för hon är bra mycket sötare än jag.

Plankan så länge jag orkar och armhävningar som oftast göres på knä :-/

Dips. Jag brukar försöka ha raka ben men det är jobbigt. Försöker göra 20 stycken.

Kettlebellswing. Min väger 8 kg och det var lite för tungt för henne.

Stående rodd. Hon har 2 kg hantel men jag brukar ha 10 kg vid alla hantelövningar och kör 10 st på varje arm.

Kick-back. Då brukar jag ha bara 4 kg men det är jobbigt nog. Gör 10 st på varje arm,

Bicepcurl. Jag ska köpa en curlstång så småningom. Har en hantel i varje hand och kör varannan arm 10 ggr.

Rumplyft. Bra för balansen. När rumpan är i luften så håller jag den i det läget i 20 sekunder.

Det var ungefär de övningar jag gör. Brukar göra dem som en cirkelträning och kör 2-3 varv med nästan ingen vila emellan. Det är jobbigt, pulsen kommer upp och man är härligt svettig efteråt.

Av Anne - 21 augusti 2014 13:38

Skulle ju ha en städdag idag men det går si så där. Eller jag uppgraderade den lite...
Tog tag i skräpkammaren (klädkammaren). Åkte till soptippen med en himla massa prylar och kläder. Har slängt för stora kläder och jag kan säga som så att i fortsättningen får jag gå i arbetskläder och träningskläder för det blev inte mycket kvar. Jobbtröjor, linnen, lite myspys och någon skjorta är kvar. Äger numera inga jeans! de jag hade satt som en hösäck på röven. Tänker inte inhandla något nytt än då jag kommer få kasta de med om förhoppningsvis 6 månader.

Jag bor 4 trapper upp och det har aldrig varit "roligt" att gå i den, men idag sprang jag upp 7 ggr och släpade ner påsar till bilen, var inte ens anfådd efteråt. Kondisen har verkligen förbättrats fast det visste jag redan.

Jag skulle kunna åka en vända till med grejor men ska ta det någon annan dag, vill sortera och gå igenom alla lådor för det kan ju finnas något jag vill spara. Jag slänger hellre än har det kvar för "det kan ju vara bra att ha". Grejor betyder ingenting för mig! Skulle mitt hem återigen brinna ner så det jag vill ha kvar är fotoalbummet för lillas skull och mobilen, det andra kvittar fullständigt okej träningskläderna också :-)

Nu har jag ätit lite lunch och inväntar snart lilla. Då ska det bakas så den riktiga städningen får bli imorgon. Vet ju redan nu hur köket kommer se ut sedan :-)

Två inlägg på en dag... wow!

Av Anne - 21 augusti 2014 08:22

Godmorgon på er. Jag lever även fast jag inte skrivit på några dagar.

Den här veckan går i seghetens tecken. Är på sluttampen av semestern och eftersom det regnar typ hela tiden så händer det inte så mycket.

Lilla fyllde 13 år i söndags men vi firar henne imorgon. Hon har även börjat på högstadiet vilket innebär ny skola nere på stan. Hon trivs jätte bra och jag har nog varit mer orolig och nervös än hon. Tänk att min lilla har börjat i 7 an... minns som igår när hon "pluppade ur mig" och låg på min mage.

Jag kliver upp kl 7 med henne varje morgon, äter frukost och gör sedan inte så mycket. Tvättar lite, plockat lite här hemma och tar det allmänt lugnt. I måndags fick jag till en löptur på ca 4,5 km och det gick jätte bra. Sprang hela tiden och försöker öka tempot utan att ta ut mig helt. Målet är ju att springa hela tiden. De där hjärnspökena som förut sa åt mig att jag nog inte orkar längre, att jag måste gå, de är borta. Jag börjar se tjusningen med att springa och har inte längre ångest av ordet jogga.

Idag ska jag städa lyan då vi som sagt har kalas imorgon. Senare idag när lilla kommer hem från skolan ska vi baka. Jag vill helst göra det själv, hatar röran som blir när hon bakar, men det är hennes kalas och hon tycker ju det är lika roligt att baka som jag.

Måste få till ett löppass idag, känner mig lat. Igår var jag jätte yrslig och att sätta mig i bilen för att åka och handla skulle nästan kunna klassats som "fylla" för så kändes det. Idag mår jag i alla fall bra och har ingen ursäkt för att inte bege mig ut.

Ha nu en bra dag vart ni än är och vad ni än gör.

Av Anne - 16 augusti 2014 09:08

Okej hur menar jag nu då? Jo när jag har tränat ordentligt så sover jag kanon bra. Inatt har jag sovit som en stock. Jag skulle nog inte ha reagerat om så värsta åskvädret hade dragit förbi.

Cyklade till gymmet igår med ett stopp innan på jobbet som ligger typ "runt hörnet". Kul att prata lite med kollegorna och klappa på trucken :-) Fortsatte till gymmet, körde armar, axlar och mage. Många repetitioner med inte allt för tunga vikter. Behöver bygga upp uthålligheten i armarna för skidsäsongen närmar sig. Cyklade hem igen och det var motvind som tusan och helt trött i kroppen. Totalt blev det 1,5 mil cykel.

På kvällen kände jag mig pigg i kroppen och ville ut och springa. Begav mig ut och tänkte prova på att öka tempot... efter ca 1 km kom mjölksyran och jag tog helt slut. Kämpade på lite till men vände om och lunkade hem. Blev 3,5 km och jag som hade planerat för minst 5 km.

Tydligen var jag inte så pigg i kroppen ändå samt hade inte ätit middag. Jag vet ju hur viktigt det är att fylla på med mat, att jag inte har energi annars. Nåja jag kom ut, trotsade denna himmel


Då jag nu bestämt att inga väder ska hindra mig från att träna. Fått lite små retliga kommentarer på fb då jag råkat skriva ibland att jag inte vill ut när det regnar. Men låt det regna nu, jag trotsar vädergudarna!

När jag lunkade fram där på grusvägen så såg jag denna, älskar regnbågar.

Nu ska jag äta frulle. Kroppen får vila idag, har ändå en massa annat tråkigt att pyssla med.
Ha de gött igelkött :-)

Ovido - Quiz & Flashcards