Alla inlägg under november 2014

Av Anne - 30 november 2014 18:03

Det kändes lite sorgligt att vakna imorse och inse att det kommer inte komma några söndagsmail längre. Inga fler träningsupplägg, inga fler kostråd/recept och inga fler positiva tankar eller mentala övningar...

Dessa tre månader har gått så vansinnigt fort, varit roliga, utmanande och de bästa tre månader jag gjort i mitt liv för mig. Jag har insett att min kropp klarar av träning som får en att nästan vilja kräkas, att jag kan springa även om jag fortfarande inte älskar det men jobbar på det. Jag vet nu att min kropp speciellt magen mår jätte bra utan gluten, baljväxter, mejeriprodukter och socker.

Det har inte varit några problem att vara utan alkohol för det slutade jag med redan i april. Jag har överlevt utan livets krydda ketchup! Jag har ätit mer broccoli under dessa tre månader än vad jag gjort i hela mitt liv och överlevt även det :-)

Har jag inte saknat något? Jo det är klart jag har, jag är ju inte mer än mänsklig. Ost, choklad och... ketchup... Men jag har varit så fruktansvärt fokuserad och motiverad att det har gått ändå, men bara för att den här "utmaningen" är slut så betyder inte det att jag nu imorgon kommer vräka i mig dessa saker. Nej jag kommer fortsätta för jag ser inget slut på detta, det är en livsstil och ingen diet. Vet man med sig att man inte kan leva utan alkohol eller socker är det kanske inget man bör prova fast å andra sidan är det dem som verkligen skulle behöva det! för fixar man inte att testa i tre ynka månader... då anser jag att man har problem.

Resultatet då? Jo på tre månader har jag gått ner 6,6 kg, minskat i cm på
rumpa. 5
lår. 1
midja. 5
arm. 1
under bröst 3
totalt. 15 cm

Nu körde jag ju igång mitt eget race i februari, men i juli/augusti så stannade vikten av, hände ingenting. Så när jag såg om The plan på Annika Sjöös blogg var det som om det kom i rätt tid, att det var det jag behövde för att kicka igång igen och jisses så tacksam jag är. Hon, hennes man Michael Hansson Sjöö och Åsa Nyvall har varit toppen. Vi har haft en egen fb sida och där har vi peppat varandra, delat recept, tankar och har vi haft några frågor har det bara varit att slänga ut frågan och de har svarat direkt.

Sedan i februari har jag gått ner 16,6 kg och minskat på kroppen hela 32 cm. Rätt bra för en föredetta soffpotatis! Det gäller bara att bestämma sig, vara konsekvent och följa planen!

Jag tänker inte lägga ut bilderna jag skickade till Annika och c/o men har beskurit en bild som jag bjuder på.

Nästa bilder är från i somras och idag. Visst linnet jag har på mig i somras är lite stort så man ser inte riktigt men armarna, nyckelbenen och ansiktet talar för sig självt.

Bilden under är det bara 1 månad mellan men jag ser även där att ngt hänt på den korta tiden.

Lite benmuskler också. Jag står bara, spänner mig inte och tyvärr ser man inte bakre lårmuskeln men den är grym haha.

Så nu när det är "över" hur ska jag nu lägga upp träningen? Jo jag har gjort små lappar och skrivit ner Michaels pass så två ggr i veckan ska jag dra en lapp och göra det. På så sätt kan jag inte välja "de roliga" passen fast så här i efterhand var de inte roliga alls, bara skitjobbiga men supereffektiva.

Det kommer bli mycket löpning, stakmaskinen på gymmet samt cykel. Jag behöver nöta många mil i rumpan för om 6 månader ska jag cykla 15 min och det är säkerligen spöregn och motvind då så nu är det bara att trampa på.

Nu ska jag äta lite, ta en dusch och ladda för en ny spännande vecka med nya utmaningar. Tack för att ni orkade läsa och det låter som en klyscha men kan jag så kan DU! Nu ska jag kämpa på med de sista 9,9 kilona och när jag är där börjar de verkliga jobbet - att behålla vikten.

Av Anne - 28 november 2014 21:03

försvann i cybervärlden igen så gör ett nytt försök.

Löpturen på bandet.

Middagen.

Kvällsmellis.

Kvällslektyren.

Av Anne - 28 november 2014 20:56

.... är väl skönt för den påminner om allt slit, men den jag har idag är lite för mycket.

Har varit hemma med lilla sedan i tisdags då hon haft så ont i nacken. Det visade sig vara en muskelsträckning och idag var vi "i tjänst" igen. Detta gjorde att träningen inte blev som planerad trots att jag hade typ tre dagar då jag kunnat tränat hur mycket som helst hemma, men icke. Igår däremot gjorde jag båda pulsbaserade passen. Det frestade på och var skitjobbigt, mycket benträning och idag har jag gått framåt men inte mer :-)

Efter jobbet hade jag i alla fall planerat att åka till gymmet och springa. 60 min skulle det pågå och önskade innerligt att alla löpband skulle vara upptagna så jag kunde sätta mig på en cykel istället. Dessvärre kunde jag välja och vraka då det var helt tomt i "cardiohallen". Visst jag hade kunnat cykla men nu var det löpning vi skulle göra så det var bara att kliva upp och sätta fart. Det gjorde ont men gjorde mer ont att gå så det var bara att springa.

[Bild]

Åkte sedan och hämtade lilla och hennes kompis från skolan då de slutade samtidigt som jag var klar. De hade bestämt att lilla skulle sova hos kompisen så iväg till affären så de fick köpa fredagsmys. Jag köpte mandlar, tomater och paprika haha

Fredagstacomyset uteblev ju så jag tog rester. Stekt kassler och ägg, guaccamole jag gjorde igår och lite spenat och tomat. Gott var det och jag var då vrålhungrig så hade kunnat ätit det mesta.

[Bild]

Till kvällsmellis tänkte jag göra en sundare variant av Ris a la malta och den blev riktigt god. Kokosgrädde, vaniljpulver, mandarin, hackad mandel och toppade med lite flytande honung.

[Bild]

Nu ligger jag och bara är, men funderar starkt på att krypa ner i sängen. Är jätte trött och behöver ju inte vara uppe när lilla inte är hemma. Risken är att jag vaknar vid kl 6 imorgon, men då är veckans sista pass inplanerad nämligen pw/jogg.

På söndag är sista dagen för min Paleoperiod "The-plan". Då är det vägning/mätning och foton som ska tas och skickas in till Annika Sjöö och c/o. Jag vet sedan första månaden att detta passar mig och tänker fortsätta. Jag mår så mycket bättre utan gluten, mejeriprodukter och alla förbenade E-ämen och andra konstigheter. Så ren mat som möjligt är min grej och det i kombo med de tuffa träningspassen gör ju att kilona försvinner. Att gå ner i vikt var mitt huvudmål men nu vill jag bara fortsätta att må så här bra och bli fit for fight, fit not slim!

Nu tar jag dessa med mig till sängen och suger i mig all info jag kan, jag brinner verkligen för hälsa och välmående, synd bara att jag kom på det lite sent i livet...

Av Anne - 22 november 2014 19:08

Sov länge imorse och vaknade med huvudvärk och fortfarande halsont. Inget mirakel hade alltså inte skett under natten. Var med stor besvikelse jag skrev till S att jag inte kommer med och springer.

Fixade frukost och åt den medans jag såg på Dr Phil på tv. Ibland (ofta) undrar jag hur människor är funtade eller är amerikaner bara helt flippade?

Kom sedan på att jag hade en avi från posten att hämta som jag inte orkade göra igår efter inventeringen på jobbet. Sagt och gjort, med tungt huvud satte jag mig i bilen och åkte till utlämningsstället. Jag hade ingen aning om vad det var för paket då jag inte beställt något. Däremot sa S förra helgen att det skulle komma ett paket till mig... nyfiken i en strut var jag och vad var det då? Jo ett par löpskor jag kan ha i vinter! Är hon inte den mest omtänksamma och snällaste så vet inte jag. Denna gåva gjorde min dag så återigen tack så hemskt mycket.

Vips så blev det lunch men var inte direkt hungrig och lite svårt att svälja. När mina bananer börjar bli för mogna så skivar jag dem och fryser in. Perfekt till smoothies eller det jag gjorde. Mixade frusen banan och hallon i matberedaren, på med lite kokos och solroskärnor. Jätte gott! Jag är ingen glassälskare men detta är mumms.

Gick och lade mig en stund och sov några timmar. Vaknar hungrig som bara den. Hade lite disk så tog reda på den först, vill ha rent och snyggt när jag lagar mat/bakar.

Hade tagit upp kycklin som jag panerade först i profiber, ner i ägg och sedan vändes de i sesamfrön och kokosflingor blandning. Stekte dem sedan på rätt svag värme så de inte skulle brännas i paneringen.

Champinjonhattarna fylldes med deras "skaft" som hackades, 2 pressade vitlöksklyftor, lite salt, vitpeppar och citronsaft och ca 1 tsk kokosolja. Blanda blanda och tryck ner i svampen som åkte in i ca 15 min i 225 grader.
Kokade tärnad sötpotatis som jag sedan stekt på lite. Dressingen är kokosgrädde (det tjocka, vita på kokosmjölken), salt och sambal olek.
Det blev jätte jätte gott!

Ni ser inga grönsaker förutom svampen men jag anser att jag äter så mycket under veckorna så en grönsaksfri dag unnar jag mig ibland :-) Andra har lördagsgodis, jag har grönsaksfri lördag haha.

Nu är jag mätt och har återigen slagit ner mig i soffan under filten. Väntar på en favvoserie som börjar idag igen Rizzoli &Iles kl 20.00 och sedan blir det nog sängen. Väntar också på lite info från mina vänner som sprang Tunnel run idag, vill ju veta hur det var, vad jag missade...

Ha nu en skön lördagkväll och var snälla :-)

Av Anne - 20 november 2014 19:39

Ligger nu nerburrad i soffan med fleecefilten över mig och huttrar. Halsen svider och snorvattnet rinner. Jag har ju som plan att springa Tunnel run på lördag men gör halsen ont då så no no! Skit trist rent sagt men vad göra. Funderar istället på att anmäla mig till Womens helth half marathon i S-holm i april... jag är lite småcrazy jag vet. Frågade en kompis utifall hon tror att jag fixar det, äsch en mil eller två är typ samma sak fick jag till svar :-) Jo jo lätt för henne å säga som sprungit ett tjogotal riktiga marathon. Hon ska dessutom springa New York marathon nästa år, vilken häftig upplevelse det måste vara.

Efter jobbet åkte jag till en vän som har bilverkstad och han ska ta sig an min bil imorgon. Frågade hur de gör egentligen när de byter lampor på bilar som är omöjliga att byta lampor på? Jag vet inte, vi har aldrig bytt på en sådan som din förut... det låter tryggt eller hur?! :-) Litar på honom dock.

Till middag blev det revbensspjäll (orkade inte laga mat idag, köpte färdiga), en halv avokado, tomater och några psysallis. En liten klick majonäs med lite lite sweetchilisås till.

Sedan bakade jag bröd. Tog ett recept ifrån paleoskafferiet men tog bort och lade till. Råkade bränna dem lite då man inte ska sitta med mobilen samtidigt som man gräddar bröd. De blev i alla fall riktigt goda trots brända kanter. Provade en med skinka och avokado. Skall ta med till jobbet imorgon då vi har inventering och jag inte äter smörgåstårtan som det brukar bjudas på.

Receptet ifall någon vill prova.
2 dl mandelmjöl
1 dl solrosfrön
1 msk krossad linfrö
1 msk profiber
lite salt
lite honung
6 finhackade aprikoser
lite russin eller tranbär
Blanda de ingredienserna och knäck sedan i 2 ägg.
Rör om ordentligt och låt sedan stå i 5 min. Platta ut 6 st på plåt med bakplåtspapper.
Grädda ca 10 min i mitten i 200 grader.

Sköt om er nu och tack o lov det är fredag imorgon.

Av Anne - 18 november 2014 20:57

Finns det negativa "saker" med att gå ner i vikt? Nu menar jag att frivilligt kämpa ner sin vikt. Jo det finns det absolut!
Måste köpa ny bh titt som tätt och även vanliga kläder men där är jag avvaktande. Vill inte köpa på mig kläder nu som jag vet om ca 6 månader återigen är för stora.
Är konstant kissnödig! Äter ju inte kolhydrater i form av bröd, pasta, ris etc som samlar på sig vätska i kroppen så den rinner typ rakt igenom.
Har blivit så frusen. Förr på jobbet kunde jag åka runt i trucken på vintern i t-shirt och då hade jag ändå ingen bra värme i den. Nu har jag ny truck med massor av värme men sitter redan med fleecetröja. Hur blir det då inte i vinter?
Jag är konstant lite hungrig. Förbränningen har verkligen kickat igång och med all träning blir jag hungrig. Trots all träning kan jag inte vräka i mig mer mat för kalorier ut måste vara fler än kalorier in... simpel matematik.

Jag kan säkert komma på fler negativa faktorer men de positiva gör det sååå absolut värt det!
Sover gudomligt bra, är pigg, glad, känner mig fräshare (oftast), har fått kondition och styrka, har mål för framtiden, magen mår toppen, inga "ungdomsfinnar" längre, matkontot har blivit ngt mindre tack vare att jag inte köper vissa livsmedel längre i alla fall inte varannan vecka fast de pengarna läggs på diverse anmälningsavgifter till olika lopp istället.

Så tack Anne för att du fick arslet ur vagnen, vaknade en morgon och helt enkelt hade fått nog. Hittade den där kraften i mig själv och började och fortsatte framför allt. Det finns inte på världskartan att jag faller tillbaka till mitt gamla liv! Jag må anses tråkig och osocial kanske i någras ögon men vet ni jag bryr mig inte för äntligen så lever jag och är lycklig och mår fantastiskt!

Dreams are for dreamers, results are for winners!

Av Anne - 17 november 2014 20:16

... skönt med skräckblandad förtjusning. Jag visste att dagens pass skulle bli tufft då jag gjorde det för två veckor sedan så det är med lite småångest som man drar fram yogamattan och ställer tidtagaruret. Jag vet att jag kommer må illa, känna mig yr och tro man ska tuppa av, men när det väl är avklarat så har man bästa känslan.

Det nästan syns på bilden hur illa jag mår :-)

Middagen innan passet (ca 1,5 timme innan) bestog av fläskfile från igår, kokt spenat och broccoli samt ugnsrostad butternutpumpa. Gott men hade velat ha lite mer kött men fanns tyvärr inte mer. Nu efter mitt pass som bestod av jumpsquats, burpees och situps så får det bli lite kväljsmellis typ ett ägg och en skinkskiva. Det bästa med paleo är att man behöver inte krångla till det utan man tar vad man har (fast det gjorde jag väl förut med om jag tänker efter).

Har ju inte tränat något sedan förra tisdagen då orken helt enkelt inte fanns. Var så trött och "matt", men igår kom den tillbaka, energin och motivationen. Tog en joggingrunda och det var jätte skönt. Provade lite hur jag ska vara klädd på lördag och med lite fleeceinlägg i bhn bara så blir det nog bra. Det ska ju bli lite kallare mot helgen och fryser alltid om brösten när det närmar sig noll grader. Men jag har hellre för lite kläder på mig när jag springer än för mycket. De tjockare löptightsen jag införskaffade för ett tag sedan blir perfekta. Tyvärr verkar de inte andas ordentligt då man är sjöblöt på benen när man drar av dem. Men ett par leggings under i vinter kanske avhjälper problemet. Det är en hel vetenskap det här med hur man ska klä sig.

Nu mellis och sedan dusch då svetten bara dryper om mig. Kommer återigen sova hur gött som helst :-)

Av Anne - 16 november 2014 10:45

Godmorgon eller förmiddag välj själv. Jag lyckades ta sovmorgon, var inte piggelin kl 5.40 utan sov till hela 8.45 Det var jätte skönt och måste ha varit helt slut i kroppen.

Igår efter frukost åkte vi till Kungens kurva där vi mötte upp Sussi och hennes bonusdotter D. Vi käkade lunch, jag tog kycklingen med grönsaker och den var lika god som alltid. Kikade runt lite och köpte värmeljus och servetter som kollega beställt. Själv hittade jag små glasburkar som jag kan ha mina fröer och kokos i, att de endast kostade 12 kr/st gjorde inte saken sämre.

Vi gick sedan över gatan till shoppingcentret och gick till Intersport där vi hämtade ut våra startkit till Tunnelrun nästa lördag. Tänkte det var bättre att hämta dem igår än på självaste dagen då 42000! löpare kanske också vill hämta ut grejorna, kan bli lite kaotiskt.

Åkte sedan över till Skärhomen och kikade i deras köpcentrum och där på Lagerhaus hittade lilla glasburkar till smoothies. På kvällen sedan invigde vi dem. I min hade jag vatten, spenat, mango och hallon. Jätte god men lite sur (mörkrosa).

Nu fixa oss lite då vi om ett tag ska följa med två tjejer till simskolan då deras föräldrar jobbar. Att sitta i den äckligt, kvava, fuktiga luften gör att några kilon försvinner direkt :-) Jag känner mig fortfarande trött och seg, men nya veckomailet har droppat ner och denna v ska alla fyra pass göras. Men intervallerna får bli lördagens mil. Ska inte träna benen efter onsdag heller då jag vill att de ska vara pigga på lördag. Det kommer inte bli något rekord då tror jag inte men ska kämpa så gott jag kan. Det kommer bli en kul upplevelse om inte annat.

Ha nu en härlig söndag trots att vädret är grått och trist.

Ovido - Quiz & Flashcards