Alla inlägg under december 2014

Av Anne - 30 december 2014 20:23

Har ont precis överallt i kroppen idag efter gårdagens pass. Tanken var att åka till gymmet efter jobbet men det hade nog gett mer "skada" än nytta. Kroppen behöver vilodagar!

Imorgon däremot blir det ett backträningspass igen och kanske lite skidor men det beror helt på snömängden som inte är så djup här tyvärr. Får kanske bli ett gympass istället och kunde jag träna på julafton går det utmärkt på nyårsafton också, vill avsluta året på topp :-)

Ser verkligen fram emot 2015. Det kommer bli ett spännande år trots att jag har en liten ålderskris haha. Fyller 45 och inser att mer än kanske halva livet har passerat.... Alltså gäller det att göra de restrerande åren så bra det bara går, ta hand om kropp och knopp så den orkar att bli gammal.

Vill med denna bild som jag tog på jobbet idag då jag hade lite tid över att göra ett snöhjärta önska er ett riktigt Gott Nytt År.

Av Anne - 29 december 2014 19:53

Idag var det back to work och det kändes helt okej. Hade lite att göra efter lunch så jag åkte hem runt 13.30 och det kändes också helt okej :-)

Innan middag körde jag ett pass av Bob Harper (tränaren i Biggest loser USA). Det var på 1 timme och jag var helt slut efteråt. Jag vet inte hur jag kommer må i kroppen imorgon men no pain no gain!

Till middag blev det stekt rödkål, succhini, tomat och halloumi. Såååå gott och gud vad jag har saknat halloumi. Jag har ju beslutat att lägga till ost då och då i min paleo kost endast för att jag tycker om det så mycket, men annars kör jag på som vanligt. Däremot är jag lite extra hård nu en månad vilket innebär ingen torkad frukt och inget paleobröd heller.

Jag hade gått upp 1,6 kg men har nu kört strikt sedan i torsdags och har gått ner dem och lite till så nu är jag "på banan" igen. Inget mer fusk!!!

Igår blev det ett backträningspass med stavar igen ihop med M och hennes man som jag kallar för coachen. Det var kallt som attan men hade lagom med kläder på mig, ett litet nässkydd och det hade varit perfekt. 15 varv upp (och ner) blev det men det var riktigt jobbigt igår, hade ingen energi. Det kan bero på att jag dragit ner på maten några dagar samt körde ju i fredags också. På kvällen åkte jag till våran multisporthall där man kan träna allt ifrån boule till luftgivärsskytte. Där sprang jag i 45 min men tyvärr hade jag ännu mindre energi då och höften gjorde ont, men jag gjorde det!

Nu längtar jag bara efter snö. Kan inte begripa att jag skriver så, jag snöhataren, men vill ju komma igång med skidträningen. Det är ju snart februari...

Jag har redan planerat nya mål med träningen. Vill göra hela klassikern, ett halvmaraton jo ett helt också men begriper inte hur jag ska få till flyt i löpningen för att klara det. Ett triathlon skulle vara kul. Det är synd det inte finns tävlingar i den grenen jag verkligen gillar att köra på gymmet nämligen roddmaskinen :-)

När skidloppet är avklarat blir det fokus på de restrerande grenarna; löpning, cykel och simningen samt mycket bålträning. Helst skulle jag vilja ta tjänstledigt i typ 5 månader och bara träna. Jag hoppas dock att jag lagt upp träningen bra så att jag inte bara tar mig i mål utan också med tider jag är nöjd och stolt över. Tänk vad man kan förändras på 1 år! Det är inte bara kroppsligt utan jag tror den största förändringen skett själsligt och i huvudet. Jag älskar livet nu!!! och mig själv! Och nu när jag älskar mig kanske jag vågar att älska någon annan... 2015 here I come.

Av Anne - 27 december 2014 18:49

Idag var jag och köpte en julklapp till mig själv. Jag köpte längdskidor med tillbehör så nu kan snön komma så jag hinner träna lite innan den 8e februari.

Köpte inte vallningsfria som jag tycker verkar smart men har blivit avrådd att köpa sådana. Nu ska jag bli expert på att fästa på tejp och glid"valla". Fick bra hjälp i affären men har även hjälp att tillgå av vänner.

Annars i julhelgen har det inte hänt mycket, vilat upp mig som man så bör. På julaftonsmorgonen åkte jag till gymmet. Körde 20 min styrka, 40 min pw med lutning och 1 km i stakningsmaskinen. Det var riktigt jobbigt!

På kvällen var jag hem till föräldrarna och åt middag. Vi firade inte jul direkt utan gör det nästa vecka när min lilla kommer hem.

Igår körde jag backträning med stavar samt joggade lite. En timme blev det och av någon anledning mätte inte runkeeper sträckan, hade varit intressant att se hur långt det blev. Det var härligt friskt ute och solen sken. 15 ggr sprang/gick jag upp för backen som är längre än vad den ser ut att vara.

Imorgon ska jag på'n igen fast då ihop med M. Det är tur jag har henne som kommer på sådana dumma ideer :-)

Till middag idag blev det en jättegod köttfärs/sötpotatisgratäng och hade i fänkål som är en ny "grej" för mig. Det var gott och helt okej att äta även rå. Gjorde en sallad på rödkål, mandarin och granatäpple med olja och vinäger. Tror till och med att lilla skulle gilla maten.

Nu blir det lugnt resten av kvällen och ladda inför morgondagen. Imorgon kväll ska jag även testa inomhuslöpning då det tre ggr/v är gratis att springa inne i våran multisporthall. Passar bra nu när det är så halt ute.

Ha det bra nu och njut och stressa inte ihjäl er på mellandagsrean :-)

Av Anne - 23 december 2014 14:12

... det är en lite stressig årstid nu som ni vet.

Jag återkommer nog snabbare än planerat men vill önska er en riktigt god jul. Moffa inte för mycket onyttigheter och ta en prommis vet ja.

God Jul

Av Anne - 13 december 2014 19:06

Hej på er så här på luciakvällen.

Idag har vi haft en jätte mysig, lugn dag. Lilla har ont i halsen och hostar och dessvärre kom hennes borttappade röst tillbaka haha. Hade haft det tyst och skönt annars.

Jag vaknade tidigt så klev upp och gjorde matbröd så att hon fick varmt, färskt bröd till frukost och det uppskattades mycket.

Efter lunch tog vi en prommis ut i skogen och plockade lite tall/blåbärsris. Det var kanske inte så bra för hon däckade i min säng när vi kom hem.

Efter prommisen ställde jag mig och gjorde lussebullar. Hade ett paket jäst och saffran kvar. Gjorde en liten deg så det blev bara en plåt, men det är ju bara hon och frysen som får.

Efter middagen ställde jag mig och kokade knäck. Då piggnade hon till minsann och provsmakade innan de ens hunnit stelna. Jag ville också ha och blev tipsad om ett recept av en av "mina paleosystrar. Vi har ju inte The plan gruppen kvar på fb snart så vi startade en egen då vi kände att vi behöver varandra för pepp, motivation och recepttips.

I receptet jag fick skulle det vara steviasocker men det vill jag inte ha så chansade och tog den mängden honung istället (skulle även vara honung i). Under kokningen tänkte jag att det här kommer aldrig gå, den tjocknar inte men efter ca 25 min när jag gjorde kulprovet så var den perfekt!

Matbröd/lussebullar och vanliga knäck.

Och så mina knäck.
1 dl kokosgrädde (inte mjölken)
1 dl honung. That's it!!
Jag hade dock i lite (ca 1 msk) rawkakao och hackad mandel. Smeten var jätte god och ser fram emot den riktiga provsmakningen.

Det blev bara 16 stycken, men det räcker till mig. Honung är ju sött men tillåtet i paleo och betydligt bättre än de vanliga recepten som jag kan lägga ut också.
1 dl grädde
1 dl socker
1 dl sirap. Koka 30-40 minuter.

Nu tänker jag inte göra något vettigt mer idag. Väntar på nya serien Det största äventyret kl 20.00

Imorgon är det vägdag och tror inte vågen kommer vara snäll. Sprang 1 mil i måndags och har gått två lugna prommisar. Haft så ont i höften och benen denna vecka att jag har valt att vila. Jag har också ätit några lussebular, det var jätte gott men magen började låta och protestera direkt. Vet nu med bestämdhet att min mage inte vill ha gluten!

Visar vågen plus så okej, vet varför och det är bara att dra i handbromsen vad gäller onyttigheter igen samt träna mer fast kanske inte så mycket med benen. Jag är fortfarande taggad, är inte i en svacka utan bara haft en soft vecka.

Ha en skön kväll nu.

Av Anne - 8 december 2014 21:07

men jag gör det ändå!

Sömnen inatt blev som alltid varannan vecka. Den måndagen jag kör förmiddag och kliver upp vid 4 är det stört omöjligt att somna.

Idag efter jobbet så drog jag till gymmet. Hade bestämt att springa (ta mig fram) 1 mil. Höften sa bara ifrån lite men då rejält. Att jag sedan höll på att flyga över löpbandet då det bara tvärstannade gjorde inte det hela bättre, men startade om och fortsatte till milen var avverkad.

Tiden blev 1,24 tim och är nöjd med den med de förutsättningar jag har. Måste jobba mer på att vara nöjd med mina prestationer och inte bara jaga tider hela tiden. Fast å andra sidan blir inte tiderna bättre betyder ju det att jag inte heller blir bättre.

Till middag gjorde jag platta köttbullar som jag kallar dem, vanligt folk säger pannbiff. Det börjar alltid med att jag ska göra köttbullar, men så inser jag varje gång att det är så jobbigt att steka så de blir platta köttbullar :-)
Till det en löksky och sötpotatis i ugn och en sockerfri lingonsylt. Lilla fick vanlig kokt potatis och hon åt två portioner! Händer nästan aldrig så jag lyckades verkligen idag.

Grönsaksfri dag idag :-) räcker väl med bären i lingonsylten!

Nu ska jag släcka och sova. Kan knappt hålla ögonen öppna och benen behöver vila känner jag. Natti

Av Anne - 7 december 2014 09:16

och låt det brinna. Trevlig andra advent på er.

[Bild]

Jag har inte varit förtjust i julen de sista åren, men i år känner jag glädjen igen. Jag nästan längtade till att få plocka fram julsakerna.

Vaknade tidigt imorse, har ätit frukost och sett lite på Nyhetsmorgon. Nu ligger matbröd på jäsning. Dottern har varit lite missnöjd med mig de här månaderna, hon anser att jag bara har bakat till mig. Hon har så rätt men har jag velat ha bröd så har jag varit tvungen att baka det själv, men nu ska hon alltså få hembakat som hon älskar.

Söndagar är min vägdag igen och blev positivt överaskad imorse. Minus 1 kg prick! Hade tippat på ca 0,5 så jag är jätte nöjd. Jag har i och för sig tränat mer cardio denna vecka än vanligt och maten sköter jag exemplariskt. Igår var det vilodag men idag blir det ett crossfit pass här hemma. I veckan som kommer blir träningen liknande som i veckan, måste få in lite längre cardiopass nu. Jag har absolut ingen aning om hur lång tid det kommer att ta att göra Halvvättern så det är bara att trampa på. Vansbrosimmet är den gren jag har mest respekt för och cyklingen den jag är mest orolig över. Skidloppet vete sjutton, vad händer om det inte blir snö? Vädret kan jag inte påverka utan bara se till att jag är så vältränad som det bara går.

Nu ska jag fortsätta ta tag i dagen. Vill dessutom tacka er som läser, bloggen har fått en uppsving av läsare och det är jätte roligt. Jag är som jag är, skriver ibland innan jag hinner tänka. Är absolut ingen expert inom kost/hälsa men läser mycket och suger i mig allt jag kan i ämnet. Har insett under resans gång att räkna kalorier är inget för mig utan sund, nyttig, ren mat och en j-a massa motion är det som fungerar FÖR MIG.

Ha en mysig andra advent nu och stressa inte ihjäl er. Stanna upp och njut och "bara va" en stund också och träna lite också förstås :-)
Kram

Av Anne - 6 december 2014 18:42

Middagen, köttfärspanna.

Lunch.

Egobild.

Misslyckde bullar/muffins.

Ovido - Quiz & Flashcards