Direktlänk till inlägg 6 december 2014

Äggande gott... och ja man kan ha ett högt intag av ägg...

Av Anne - 6 december 2014 18:35

... så länge som man äter en sund kost i övrigt och regelbundet motionerar så är det ingen risk med att äta några ägg om dagen. Ägg är superföda! Nyttigt, proteinrikt och innehåller massor av vitaminer och mineraler. Vill man ändå dra ner på kalorierna kan man använda bara äggvitan, men å andra sidan är det i gulan nyttigheterna sitter. Nu räknar jag ju inte en endaste kalori längre och det är sååå skönt så min äggkonsumtion kommer att fortgå.
Till middag blev det köttfärspanna fast min blev i ugnsform.
Stekte rödlök, riven (fryst) vitkål, trattisar, köttfärs. Hade i pressade vitlöksklyftor, salt, svartpeppar, chilikrydda och tomatkross. När allt är färdigstekt häll i ugnsform om du inte har en stekpanna som tål ugn, knäck över några ägg och in i 200 gr ca 10 min eller tills äggen är som du vill ha dem. Så gott och nyttigt!

[Bild]

Igår hade vi julbord med jobbet och jag åt lax, sill, lite gott kallskuret och geönsaksblandningar samt så fanns det en tomat/succhinigratäng. Jag tog ingenting när dessertbordet kom fram men däremot åt jag en liten bit ädelost. Det är något jag saknat under dessa tre månader och uj så ljuvligt det var.

På kvällen var det även fest med jobbet men jag hade ingen lust att gå och hade på riktigt inga kläder som passade. Jeansen jag hade på julbordet var två storlekar för stora. Snart snart ska jag köpa en helt ny garderob. Då har jag gått ner 26 kg! 17,2 hittils...

Vad gjorde jag då när de andra partajade? drog till gymmet så klart! Körde 1 timme powerwalk då min höft för tillfället inte vill springa, 30 min på cykeln och avslutade med 30 min rodd. Hade ju inte ätit något sedan julbordet så var lite halft svimfärdig när jag åkte hem vid 20.30 tiden men nu har jag lärt mig att ha alltid mellis med mig.

En liten egobild från igår :-)

[Bild]

De är på g de där musklerna, är jätte nyfiken på hur jag ser ut om ett år.

Det är ingen ordning på mitt skrivande idag, går liksom baklänges haha. Till lunch idag blev det bananplättar med hallon. Sedan ställde jag mig och bakade. Det var ett lussebullar recept jag följde men ville ha med kardemumma och hasselnötskrämfyllning. Nu vet jag inte vad som hände för smeten blev så lös att det fick bli muffins istället. Klickade i lite hasselnötskräm och toppade med mixade olika frön och nötter. De blev trots allt jätte goda och saftiga.

[Bild]

Tanken var sedan att jag skulle baka matbröd till lilla och fröknäcke till mig men... tur det kommer en morgondag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anne - 9 juni 2015 08:23

I lördags packade jag in cykeln i bilen och for till Motala. Väl där stannade jag på ett Mc donald, tog en kaffe och paj för att invänta Sussi och hennes två kompisar. Vi fyra skulle alltså cykla 15 mil. Att de skulle göra det är inget konstigt, m...

Av Anne - 12 april 2015 11:23

Jag har helt enkelt inte haft lust att blogga och inte för att det inte hänt ngt i mitt liv, tvärtom men helt enkelt inte haft lust. Lovar inte att jag kommer fortsätta skriva nu som förut utan inläggen kommer när de kommer. Träningen har inte var...

Av Anne - 21 februari 2015 19:02

... att te x blogga. Det har varit tokmycket och stressigt på jobbet att energin har inte funnits till så mycket mer när jag kommer hem än att fixa mat. I veckan blev det i alla fall ett hemmapass på 30 min och dottern hakade på. Fått till en löp...

Av Anne - 9 februari 2015 08:07

Klockan 06.00 åkte jag och vännen M iväg mot Norberg. Vi var nästan först på plats och det första vi gjorde var att lägga ut skidorna i spåret. Därefter letade vi oss till byggnaden där startkittet lämnades ut. Då anlände även M's syster. Sedan be...

Av Anne - 7 februari 2015 12:48

Usch nu börjar jag bli nervös inför morgondagen. Finns inget att vara nervös över men det är mitt första, riktiga lopp och som den "gröngöling" jag är så är det nog normalt. Jag fick i alla fall ett meddelande imorse från min "coach" fru att jag ...

Ovido - Quiz & Flashcards