Alla inlägg den 10 november 2014

Av Anne - 10 november 2014 19:35

Får lite frågor om recepten till mina bakverk ibland så här kommer mina favoriter som jag har provat under dessa 9 veckor.

Energibars!
100 g mandlar
100 g cashewnötter
300 g urkänade dadlar ca 25 stycken
2 msk smält kokosolja
4 msk raw kakao
0,5 tsk vaniljpulver
Mixa först mandlarna i matberedare, häll åt sidan. Mixa därefter cashewnötterna och jag gillar att ha dem lite grövre bitar.
Sist mixar du dadlarna till en kletig smet. Rör sedan ihop alla ingredienserna.
Man kan givetvis använda vilka nötter, frön, torkad frukt man vill och behövs det späd med lite lite vatten.

Klä en rektangulär bakform med plastfolie på insidan då och häll ner smeten. Platta till och vik över resten av folien och in i kylen en stund.

När det stelnat till lite så häll ut "kakan", ta bort plasten och skär i lagom bitar. Doppa gärna i kokos och de går bra att frysa in.
Receptet är ifrån paleoskafferiet.

Scones!
Gjorde dessa nu ikväll och de blev fluffiga och inte alls torra.

5 ägg som vispas med elvisp rätt hårt.
Blanda sedan alla torrvaror i en annan bunke.
2 dl mandelmjöl
0,5 dl kokosmjöl
1 msk fiberhusk/profiber
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1/2 dl smält kokosolja

Rör ihop alla ingredienser men häll i äggsmeten lite pö om pö. Det har bildats ett skum i äggsmeten men rör på så allt blandas.

Låt stå och svälla i 5 minuter, klicka ut i 8 amerikanska muffinsformar. Grädda i 200 grader i mitten av ugnen 10-15 min (jag hade dem inne 15 min).
Kommer ej ihåg varifrån receptet är. Jag hade även i lite torkad frukt samt solrosfrön.

Matpajdeg!
3 dl mandelmjöl
0,5 dl linfrön
1 msk fiberhusk/profiber
1 tsk salt
40 g smält kokosolja
1 ägg

Blanda ihop allt och använd en form runt 20 cm diameter.
Som vanligt in i kylen en stund, förgrädda i 10 min i 175 grader.
Recept från paleoskafferiet.

Morotsbröd i långpanna ca 25x30 cm!
4 dl mandelmjöl
1/2 dl kokosmjöl
5 msk fiberhusk/profiber
1/2 dl linfrön
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 tsk brödkrydda (valfritt men är gott)
2 dl finriven morot

6 ägg blandas med
2 dl vatten

Rör ihop allt och som vanligt låt stå och svälla i 5 min.

Klicka ner i formen som är smord med lite kokosolja och picka med en gaffel.
Grädda i 200 gr mitten av ugnen ca 20 minuter.
Recept från paleoskafferiet.

Det är faktiskt allt för idag, nu ska jag ta en nybakad scones med skinka och gurka och vara social med min dotter.

Ovido - Quiz & Flashcards