Alla inlägg den 13 juli 2014

Av Anne - 13 juli 2014 18:27

Gjorde en paj till middag. Blev frågad om receptet men jag följer aldrig recept förutom vid bakning, men här kommer det.

Degen gör jag alltid dubbel sats och fick halva över men den slänger man in i kylen till ngn annan dag (som för mig alltid blir slängs efter ngn vecka). Jag hade dessutom nästan inget vetemjöl kvar så tog mandelmjöl också. Visst det blir en liten "kubbsmak" men det blev bara gott och hanregryn har jag alltid i mina pajdeger.

250 g margarin
6 dl mjöl (jag tog 3 dl mjöl, 1,5 dl mandelmjöl och 1,5 dl havregryn)
1 ägg
Mixas/knådas till deg, klä form och nagga med gaffel, in i kyl minst 10 min.
Fyllning;
Stekte 1/2 pkt bacon sedan köttfärs.
Hällde i det som var kvar i tacosåsburken och 1 burk cream fraiche med paprika/chilismak. Funkar nog med naturell eller vilken smak man vill, jag gillar lite hetta).

In med den kylda pajformen i 200 gr i ca 15 min, ta ut och häll i blandningen. Köttfärsröran blir lite blaskig i konsistensen så jag försöker att inte få med så mycket vätska, smaken finns ju kvar ändå. Ha på tomater och smula över osten eller använd vanlig/riven om så önskas.
In i ugnen i ca 20 min eller tills det fått färg.

När jag gör pajer tar jag som vanligt det som finns och det blir nästan alltid gott. Använder aldrig äggstanning utan cream fraiche som också kan blandas med keso.

Av Anne - 13 juli 2014 15:24

Jag tycker mest att jag softat idag men uppenbarligen har jag mellan varven hunnit till affären, diskat, tagit reda på tvätt och fixat i ordning "gymhörnan".

När man bor så litet som vi gör så har vardagsrummet agerat som tv rum, sovrum och gym. Vet inte hur många ggr jag slagit tårna i hantlarna, men nu slipper jag det.

Hörnan i hallen agerade mest som "skräphörna" men inte nu. Till vänster har jag även en helkroppspegel så jag kan beundra musklerna medans de får arbeta med hantlarna :-)

Bilder före och efter. Den tomma väggen kommer bli den riktiga egoväggen. De mindre prestationerna hamnar på lilla väggen.

Och jag som trodde jag kunde få in en träningsbänk och skivstång också... Tur jag inte har sådana då - än. Vi måste nog skaffa större lägenhet haha men älskar min lilla lya.

Nu fortsätta göra "ingenting" och senare ut och lufta lungorna. En köttfärspaj skall tillverkas också och en maskin tvätt till ska snurra. Härligt med helg :-)

Trodde att jag skulle ha lite träningsvärk i benen idag, men känner absolut ingenting, inte ens i tummen eller i baken. Jag får väl anse att det är bra även om jag var lite besviken igår. Nästa tripp blir helt klart längre!

Ovido - Quiz & Flashcards