Direktlänk till inlägg 17 maj 2014

Jag kan laga till annat än ägg, makrill och kyckling!

Av Anne - 17 maj 2014 17:26

Något som blivit roligare nu när jag kör ett lite sundare tänk är att hitta på mat som är som vanligt fast ändå lite nyttigare. Idag flödade inspirationen och det blev någon sorts typ köttfärslimpa inlindad i bacon, potatisklyftor i ugn och tzatziki a' la Anne = man tager vad man haver.

Tog köttfärs, hade i ett ägg, rev ner en morot och en halv squash, pressade i två vitlöksklyftor, chilipulver, salt och peppar. La baconskivor i en form, klickade ner smeten och täckte över med baconskivorna som stack över kanten. Swisch in i 200 gr ugn ca 40 minutas. Klyftpotatisen åkte in samtidigt och den vände jag i lite salt, smoked grillkrydda och på med färsk timjan.
Tzatzikin eller vad jag ska kalla den;
grovrev en halv squash, lite salt, lite sweetchilisås, två pressade vitlöksklyftor och sedan blanda ner kvarg. Jag kör med ica basics lättkvarg den är billig och innehåller mest protein av dem alla. Hade i lite mjölk också då kvarg är rätt stabbig och jag ville få den lite krämigare.

Det blev supergott och hela jag ångar vitlök nu så tur jag är singel haha. Jag åt och ser samtidigt reprisen av Biggest loser som jag inte kunde se i veckan då jag har klivit upp kl 04.00 Nästa vecka jobbar jag då så får se reprisen då med.

Nu väntar jag hem lilla som varit på stan och med kompisar. Hon ringde och frågade om det var okej hon åt på max. Jag som hade gjort god mat och smugit i nyttigheter ;-) Nejdå jag behöver inte smyga i grönsaker för hon är duktig på att äta sådant ändå. Att jag sa hon fick det beror snarare på att hon hade nog fått en vitlöks chock hahaha.

Nu se färdigt och när det är slut kl 19 går vi ut och går och hinner hem lagom till Gladiatorerna.
Tjingeling

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anne - 9 juni 2015 08:23

I lördags packade jag in cykeln i bilen och for till Motala. Väl där stannade jag på ett Mc donald, tog en kaffe och paj för att invänta Sussi och hennes två kompisar. Vi fyra skulle alltså cykla 15 mil. Att de skulle göra det är inget konstigt, m...

Av Anne - 12 april 2015 11:23

Jag har helt enkelt inte haft lust att blogga och inte för att det inte hänt ngt i mitt liv, tvärtom men helt enkelt inte haft lust. Lovar inte att jag kommer fortsätta skriva nu som förut utan inläggen kommer när de kommer. Träningen har inte var...

Av Anne - 21 februari 2015 19:02

... att te x blogga. Det har varit tokmycket och stressigt på jobbet att energin har inte funnits till så mycket mer när jag kommer hem än att fixa mat. I veckan blev det i alla fall ett hemmapass på 30 min och dottern hakade på. Fått till en löp...

Av Anne - 9 februari 2015 08:07

Klockan 06.00 åkte jag och vännen M iväg mot Norberg. Vi var nästan först på plats och det första vi gjorde var att lägga ut skidorna i spåret. Därefter letade vi oss till byggnaden där startkittet lämnades ut. Då anlände även M's syster. Sedan be...

Av Anne - 7 februari 2015 12:48

Usch nu börjar jag bli nervös inför morgondagen. Finns inget att vara nervös över men det är mitt första, riktiga lopp och som den "gröngöling" jag är så är det nog normalt. Jag fick i alla fall ett meddelande imorse från min "coach" fru att jag ...

Ovido - Quiz & Flashcards